הדקויות השונות של טיפול התנהגותי – קוגנטיבי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב pinterest

בימינו קשה מאוד להתעלם מכל חריגה מההתנהגות המוגדרת בתור "נורמאלית". ניתן לראות זאת כבר בבתי הספר, שם ילדים שמתנהגים בצורה שונה מאחרים מופנים במהרה לאבחון לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז. עם זאת, לא תמיד מדובר במחלה אמיתית, או מצב פתולוגי המסוכן לאדם ולסביבתו. פעמים רבות מדובר בסך הכל בתפיסת מציאות ספציפית ולא כל כך מדויקת, שמביאה את האנשים, ילדים או מבוגרים להתנהגות לא הולמת או מזיקה. טיפול התנהגותי – קוגנטיבי דן בדיוק בנושא זה. הוא מאמין בשינוי שניתן להשיג ללא השפעה פולשנית של תרופות פסיכיאטריות, או אפילו טיפול פסיכולוגי ארוך. טיפול התנהגותי קוגנטיבי מבוסס על כך שקיים קשר בין ההתנהגות, המציאות והחשיבה. ועל ידי יצירת דפוסים והקשרים חדשים בין המרכיבים האלה – ניתן להשיג שינוי אמיתי וחיוני. וזה בדיוק מה שעושה cbt טיפול.

מהו הרעיון מאחורי טיפול CBT? טיפול התנהגותי – קוגנטיבי

הרעיון של טיפול התנהגותי – קוגנטיבי נעוץ בעובדה אחת פשוטה – ההתנהגות מכתיבה את החשיבה. מטרתו של cbt טיפול הינה ליצור תפיסות עולם חדשות ומועילות יותר, על ידי יצירת התנהגויות חדשות. בדרך כלל, מקובל לחשוב שההיפך הוא הנכון, קודם משתנה החשיבה, ועקב כך, גם ההתנהגות. אך טיפול התנהגותי קוגנטיבי הוכיח מעל לכל ספק שהקשר עובד גם בצורה ההפוכה. ההתנהלות של טיפול זה הינה מאוד אינדיווידואלית. מטפל מוסמך מעביר כמה פגישות עם המטופל, ועל הסמך הידע שהוא צובר במהלך פגישות אלה, הוא מגבש את שיטות הטיפול. טיפול התנהגותי – קוגנטיבי זהו רק קונספט העוזר לפתח את הטיפול עבור כל אחד, אך מאדם לאדם משתנות השיטות, השיחות, הנושאים, הפעולות שעושה המטופל על מנת לשנות את ההתנהגויות הקטנות וההרסניות שלו. אין בטיפול זה מתכון אחיד שעובד לכולם.

השיפורים שעשויים להתרחש עקב טיפול התנהגותי קוגנטיבי

טיפול התנהגותי – קוגנטיבי הוא לא תרופת קסם – פגישה אחת, ולא שתיים ואפילו לא עשר, לא יהפכו אדם הנמצא במצב פסיכולוגי רעוע לבריא לגמרי. מדובר בתהליך של הכרות של המטפל עם המטופל, של המטופל עם עצמו, של גיבוש דפוסים של טיפול התנהגותי קוגנטיבי, ורק לאחר תקופה מסוימת ניתן לראות שינויים משמעותיים. שינויים אלה מתחילים בדרך כלל מדבר קטנים ואף חסרי משמעות במבט ראשון. למשל, ברכת שלום מנומסת מאדם שסבל מהתקפי זעם. על ידי שינוי ההתנהגות שלו במסגרת טיפול התנהגותי – קוגנטיבי, הוא משנה את יחס האנשים כלפיו, ומצליח לצאת ממעגל הקסמים האלים של תוקפנות, אגרסיביות ופגיעה עקב עלבון.